Zwangerschap

Antwoord op al je vragen

Er verandert van alles in je lichaam en dan komen er ongetwijfeld allerlei vragen bij je op. Hoe verloopt de zwangerschap en hoe gaat dat straks, zo’n bevalling? Wat hoort er allemaal in een babyuitzet? Wat kan ik beter wel en juist niet eten? Zal ik thuis bevallen of in het ziekenhuis? Wij geven je graag de antwoorden en helpen je bij het maken van de keuzes die bij jullie passen.

Aanmelden

Wil je je aanmelden voor kraamzorg? Bij Isis Kraamzorg staan we altijd voor je klaar en doen we er alles aan om de periode van zwangerschap en kraamtijd onvergetelijk te maken!

Je kunt je telefonisch aanmelden van maandag t/m vrijdag tussen 8:30 - 17:00 uur via telefoonnummer 0513 – 727042. Je kunt je ook online aanmelden. Als welkomstcadeau ontvang je een prachtig groen of grijs wiegdekentje van Jollein.


Model-, patroon- of kleurwijzigingen voorbehouden. Typ- en publicatiefouten voorbehouden. Onder voorbehoud van voldoende voorraad. Kleuren en dessins kunnen enigszins afwijken van de afbeelding. Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen door te voeren zonder voorafgaande toestemming van derden.

Do's & don'ts

Roken

De giftige stoffen in je sigaret komen via jouw bloed in je baby terecht, al vanaf het prilste begin. Geef je baby de beste kans om zich gezond te ontwikkelen en stop met roken als je zwanger bent of zwanger wilt worden. Lukt dit je niet? Praat er over met je verloskundige, zij kan je erbij helpen.

Alcohol

Drink geen alcohol tijdens je zwangerschap, stop er zelfs al mee als je zwanger wilt worden. Net als nicotine komt ook alcohol via jouw bloed in je baby terecht en kan daar schade aanrichten. Bescherm je kindje en drink geen alcohol.

Rood vlees en rauwmelkse kaas

Wees voorzichtig met rood vlees en rauwmelkse kaas. Dit zijn onverhitte producten en daar kunnen bacteriën inzitten die schadelijk zijn voor je baby.


Sport en bewegen

Zorg dat je goed in conditie blijft tijdens je zwangerschap. Een fit lichaam werkt in je voordeel tijdens je zwangerschap en je bevalling. Je kunt blijven sporten, maar je merkt vanzelf wanneer je je tempo en bewegingen moet aanpassen. Bewegen zorgt voor een goede ademhaling, zuurstofvoorziening en doorbloeding van je organen – en daardoor ook die van je baby. Doen dus!

Fruit en vezels

Eet veel fruit en vezelrijke voeding. Je darmen kunnen trager worden tijdens je zwangerschap. Met goede voeding kun je ze een handje helpen. In fruit, brood en crackers zitten veel vezels die een goede stoelgang bevorderen. Bovendien zit fruit boordevol vitamine C.

Slapen en rusten

In de eerste en de laatste drie maanden van je zwangerschap heb je meer behoefte aan slaap. Geef er aan toe. Je lichaam is bezig een geweldige prestatie te leveren en dat kost een boel energie. Niks mis met middagdutjes en vroeg naar bed!